fredag 12 juli 2013

Adjö, adjö - fast vi lär väl ses igen... :)

I den här kartongen ligger min laptop. Hehe, jag blev lycklig när jag hittade en stabil kartong här hemma som den faktiskt rymdes i, på alla ledder. Boden med alla gamla kartonger och emballage tömdes i våras.

Så adjö, adjö laptopen tills vi ses igen. Ha det så bra!  Och sköt dej!!!!  Sent omsider!!! 


Hoppas reparatören uppskattar att få en försändelse med en adventsstake på. Eländet med datorn har alltså fortsatt. Ominstallationer, borttagning av tidigare uppdateringar osv osv, allt i samråd med datorns support. Inget har hjälpt. Windows kan fortfarande inte aktiveras och inte konfigurera uppdateringar (senaste uppgiften var att 64 väntade, ett par dagar tidigare väntade 6).

Utan att gå in på detaljer kan jag tala om att det här har tagit de flesta av dygnets timmar i anspråk, senaste veckan. Datorn har stått där och tuggat och jobbat, och jag har inte vågat avlägsna mig alltför långt för att inte missa något meddelande.

Till slut gav supporten upp - vi måste få in den och rensa och återställa allt till fabriksstatus.

Nytt jobb - läsa, ladda hem fraktsedel, upplystes i mejl av transporterande företaget att jag måste lämna in datorn i Järfälla eller nånstans på Mäster Samuelsgatan i Stockholm (för vidarebefordran Uppsala).

Jag ringde företagets kundtjänst - riktigt sur var jag! Vägrade åka längre än till exempelvis Södertälje...

Men nej, inte ska du behöva det - "vaddå, bor du långt ute i skogen? Men det finns väl vägar dit?  Strunta i mejluppgifterna! Klart vi kommer och hämtar! Kan du ha den leveransklar mellan 13.00 och 16.00 i dag?" 

Om jag kunde! Datorn tömde jag på allt personligt i natt. Upptäckt kartongen med adventsstaken hade jag också gjort. Så ut efter ett rejält sjok bubbelplats (en gång använd som isolering i växthuset). Nu isolerade den laptopen och fyllde ut tomrum så att den inte ligger och skvalpar.
Efter en knapp timme kom en chaufför och hämtade.

Nu är det bara att hoppas att garantin gäller, annars blir det här kalaset dyrt! Enligt tillverkaren ASUS så ska den gälla.

Nu sitter jag här med min gamla trotjänare. Lite svajig är den, aningen högljudd och den vill inte alltid kännas vid att den har ett tangentbord. Men hittills har den alltid kommit på bättre tankar när den fått fundera lite.

När jag får tillbaks min laptop (funderar på vilket nytt namn som kan vara lämpligt för den) så vidtar allt jobb på nytt. Inklusive det där som barnbarnet som flyttade till Kanada ordnade. En del av det klarar jag nog själv nu, och när det strular så frågar jag barnbarnsmannen, som ju var här häromdagen. (Barnbarnet själv, man och barn och en väninna och hennes barn.) Eller förstås mejlar Rasmus i Kanada.

Mamma Hanna skickade en bild på lille Wincent, tagen vid "badudden". Det här gillade han, och kommer snart hit igen. Världens sötaste. :)


Nu ska jag ha några sköna dagar, utan datorbekymmer. :) Hoppas det dröjer innan jag får laptopen tillbaks!
Trots allt känns livet tryggare med "den gamle". Och alla länkar och alla favoriter finns tillgängliga.

Lite svajighet och långsamhet får man väl finna sig i, vet väl själv hur det är att bli till åren, som det heter. :)

I morgon blir det i alla fall korv- och köttbulleparty i Skottvång, ska bli trevligt att träffa partajande hundar och deras mattar och husse igen. :)

En kattbild ska väl också få vara med här. Tittut, sa Myse.

Tråkmatte, sa Kasper.

Men i morgon får han trevligt. :)

8 kommentarer:

  1. Guud, vad jag tycker synd om dig! Seriöst. Ååh, vad detta är hemskt, det tar SÅ mycket tid i anspråk, SÅ mycken energi och SÅ mycket frustration. Det är för jä-ligt. Så här ska det inte få lov att vara. Förr höll grejerna man köpte efter lång betänketid och hopsparande.
    Hoppas att det blir någon rätsida på'et. Vilket tålamod du haft!
    Lille Wincent ser på bilden ut som om han dansar fram. Bra fångat av mamma Hanna. Lycka till på hundpartajet, hoppas du kan glömma bort datastrulet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet13 juli 2013 00:18:00

      Jo, nu måste det väl bli bra, eftersom man åtgärdar från grunden. Jag tycker också att det är helt förfärligt, hur kort livslängd de flesta ting numera har.
      Å andra sidan - helt användbara saker slängs, eftersom man tröttnat och vill ha något nytt, kanske mer avancerat (och därmer än sårbarare). Mobiltelefoner t.ex. Och för all del också datorer.

      Tålamod - jag kallar det i mitt fall för envishet. :) Och nödtvång. Något MÅSTE ju göras!
      Det jag saknar mest just nu är nog de dubbla skärmarna. Men jag tänker inte förändra någonting alls på den här gamla datorn.

      Wincent är en helt underbar varelse, och visst dansar han. :)

      Jag KAN koppla av datorstrulet. Tänker ta vara på vilopausen och inte ta ut nya bekymmer i förskott, dvs genomlida dem två gånger. :)

      Och du - tack för din förståelse! Faktum är att den liksom lindrar lite grann. :)

      Radera
  2. Fin service med hämtning! Du klarar dig nog fint med den gamle slitvargen, det finns ju så mycket att pyssla med utomhus den här tiden. Jag rasar in emellanåt och vilar upp och svalkar av mig vid apparaten, sen ut igen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet14 juli 2013 19:53:00

      Det är när "den nye" kommer tilbaks, som all ominstallation tar vid. Kringutrustning, kontakt med "den gamle" osv.
      Till dess glömmer jag allt vad datorer heter, större delen av dygnet.

      Men jag har åtagit mig att sköta e-post, hemsida, layout m.m. för en organisation. Det är DET som är riktigt bekymmersamt. Vad finns var? Hann jag få med allt på extern hårddisk? Fungerar vidarebefordran av deras e-post, den jag måste ändra i.o.m. nya datorns operativsystem?
      Vida besvärligare än "mitt eget" som inte bekymrar mig alls.

      Radera
  3. Fin service måste jag säga. Jag har varit utan dator i flera dagar. Gick hur bra som helst. Nästan skönt skulle man kunna säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frivilliga pauser, det tar jag också ibland.
      Men strulpauser, näe, fy tusan!
      Man måste ju trots allt reda upp eländet så småningom.
      Dessutom har jag min gamla dator, och den envisas med att påminna om sin existens. Då och då. :)

      Radera
  4. Kul att följa eländet! Speciellt skillnaden mellan support och kundtjänst! Sen får vi hoppas att dom lyckas rensa den från allt som inte ska vara där och kan fylla på med det som SKA vara där. Hur det går med resten av programmen som du ska installera får vi nog vänta på ett tag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet15 juli 2013 23:27:00

      Hehe, fint att det här kan roa åtminstone någon... ;)
      En ny erfarenhet för mig, det här. Eftersom jag alltid tidigare, under alla år, haft en "guru" till hands, så är supportkontakter något nytt. Men numera är de rätt frekventa. Det där med installation av alla program och all kringutrustning - det tänker jag tills vidare förtränga. :)

      Radera