onsdag 31 juli 2013

Torka, trimmer och ett tragiskt efterspel

I går, tisdag, föll ett stilla regn under många eftermiddags- och kvällstimmar. 19 mm. Jag, eller snarare min rygg, hann precis avsluta grästrimningen.
I dag, onsdag, sol omväxlande med störtskurar. Även hagel, blixt och dunder. Men inte mer än 6 mm blöta.

Trimmerns manual är stundtals skojig läsning.
...ignorering av driftsinstruktionen kan leda till livsfara. ... iakttag nationella säkerhetsföreskrifter från yrkesförbund, socialkassan, myndigheter för arbetsskydd och andra... 
Den som arbetar med maskinen måste vara utvilad, frisk och i god form
Den som av hälsomässiga skäl inte får anstränga sig bör fråga sin läkare om arbetet med maskinen är tillrådligt. 
Hrm - i god form? Och  jag borde förstås ha hört vilka "socialkassans" säkerhetsföreskrifter är. Kanske de sammanfaller med följande, ur manualen:
...använd snäva kläder, gärna overall. Ingen arbetsrock.
Bär ej heller halsduk, slips och smycken. Fäst ihop och skydda långt hår (sjal, mössa, hjälm, osv.)
Förtänksamt verkligen, att avråda från att trimma gräs iförd slips. Till overallen. Och hjälmen.

---


Det är torrt i markerna. Framförallt björk och hassel gulnar. 
Utsikt åt norr...



...och åt väster.


Men än är det sommar, regnet kom äntligen och det känns skönt. 

Inte har jag så många blommor (utom på altanen) men kan i alla fall glädja mig år en cikoriaplanta som valt att placera sig på torra gårdsplanen. Farligt utsatt läge, för där parkeras bilar. Men jag skyddar den.  Klicka!:)


---

Ni minns kanske den här fruktansvärda händelsen. Jag skrev om den. 
Nu pågår efterspelet vid Södertälje tingsrätt, slutpläderingar idag, onsdag. Tragedin växer. 

10 kommentarer:

  1. Tragiskt! Dock lyftes stämningen av rådet att undvika slips vid grästrimning, ska kommas ihåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, den råd lyder är vis, sägs det. :) Jag ska också avhålla mig från att använda slips.

      Det andra hemska - ja det aktualiserades ju nu igen, i samband med rättegången. Men Nibble repar sig, man ser framåt nu.

      Radera
  2. Sådana där instruktionsblad är synnerligen underhållande!

    Tack för att du länkade till LT. Jag funderade igår när Ekot rapporterade en hel del över hur det egentligen stod till. Att det fanns/finns problem hos de inblandade är ju inte svårt att inse.
    Tragiskt i alla delar verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så svårt det är. Men man ser framåt nu, på Nibble. Planerar för framtiden. Det enda positiva i allt det tragiska är i så fall att man nu kan planera exakt som man vill ha det, från grunden. Det är många verksamheter som även fortsättningsvis får sin hemvist där.
      Hur det går för förövarna, hur deras liv kan gå vidare - ja det blir väl en fråga för både kriminalvården och psykiatrin.

      Radera
  3. Det är ett under att du lyckats klara livhanken såpass länge! Jag skulle nog själv tänka mig för flera gånger innan jag skulle kränga på mig trimmer och sele och ansluta den till elnätet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldig tur att jag inte har läst just det här avsnittet tidigare...
      Tror jag ska förtränga det, annars blir resten av mitt beting ogjort. :)

      Radera
  4. Fnissade gott åt manualens råd. Såna kan bli hur roliga som helst, om man inte är i desperat behov av ANVÄNDBARA besked.

    Så trist med gulnande björkar, alldeles för tidigt. Vi hade några som gulnade här, sedan hände detta: Regnet kom (rikligt), de gula löven föll och de som ännu var gröna i grentopparna repade mod igen. Hoppet lever alltså.

    Mycket vacker cikoria! Alldeles ny bekantskap för mig. Får nog skaffa en sån där också. Habegäret växer över förmågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anspråkslösare växt än cikoria finns inte Jag älskar den sedan jag sett dikesrenarna på Öland lysa i blått. Men inte nu längre, har jag förstått. Ogräs ska ju sprutas bort.
      Jag tog några frön från en vägren på väg till just Nibble gård, för där sprutas inte. Glömde dem i bilen, men städade så småningom bort dem. De slog rot på gårdsplanen, tursamt nog upptäckte jag vilken växt det var innan alla var bortrensade...
      Ska nu försöka ge växten en säkrare växtplats. Via frön, förstås.

      Här ha också störtregnat, och jag ser massor av gula löv på marken. Så hoppet finns att allt även här ser grönare ut i morgon än i förrgår. :)

      Radera
  5. Manualer brukar vara tråkiga och ibland helt obegripliga men den här var ju ROLIG! :-)
    Jag repar med händerna men visst vore det bekvämt att slippa.

    Händelsen du länkar till var ju fruktansvärd! Ett infall av några odågor och så pappan "som inte förstod"! Ja vad ska man säga...SUCK!

    Väldigt så höstlikt det ser ut hos dig, inte så farligt här men lite gula löv på marken lurar oss på kantarellerna -om det alls finns några i denna torka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen rätt gult, där det är nära till berggrund. Regnet som fallit var kolossalt välkommet.

      Det allra värsta är ju alla djur som brann inne. Kor och kalvar. Skönt trots allt att de skyldiga kunde identifieras och gripas.
      Jag för min del tycker att de verkar riktigt sjuka hela bunten! Undrar vad som händer när de så småningom släpps.

      Radera